B3 Sa 13/14

Voorbeeld

In het jaar 1914 is er een poging gedaan de rijeigenschappen van de nieuwe rijtuigen B Sa 13 te verbeteren. Daartoe is één der rijtuigen omgebouwd in een drie-assig rijtuig. Hoewel deze ombouw de rijeigenschappen verbeterde, is de ombouw waarschijnlijk ook heel duur geweest. Zodoende is het bij dit ene exemplaar gebleven. Het rijtuig is na de tweede wereldoorlog in Hongarije gebleven en bij de MAV in gebruik genomen. In het kader van een ruil van spoorwegmaterieel kwam de wagon nog bij de Deutsche Bundesbahn.

Model

Het model heeft als basismodel het Piko tweede-klasse rijtuig van de B Sa 13. Dit model wordt voorzien van een nieuw chassis. Dit chassis is voorzien van een driepuntslagering.

Omvang van de levering

In de bouwset is inbegrepen:

  • chassis in SLA.
  • opschriften Epoche 1 of 2, Opschriften DB op aanvraag.

In de bouwset niet inbegrepen zijn:

  • wielen met een aslengte van 24,5 mm naar keuze
  • eventueel verende buffers naar keuze
  • messingdraad 0,3 mm
  • Symoba kortkoppelingscoulissen
  • Piko ET53000-73