Nieuws

12 06 2021 Pruisische kolenwagons Ork(u)

Als transportmiddel voor de massa-industrialisering in de tweede helft van de 19e eeuw werden door de KPEV in grote getale open goederenwagons gebouwd. De wagons zijn tot de vroege dertiger jaren van de 20e eeuw in bedrijf geweest. Er zijn drie versies van deze wagon verkrijgbaar: eenmaal zonder remmershuis, een versie met remmershuis en de laaddeuren in het midden van de wagon en een versie met de laaddeuren in het midden van de ladingbak. De wagon beschikt over messing aslagers en aslagerbruggen. Een driepuntslagering is ook hier toegepast. De bouwsets worden geleverd met opschriften voor de tijdperken 1 of 2 naar keuze.

24 05 2021 Catalogus als download

Ondertussen is het aantal modellen behoorlijk groot geworden dat het een catalogus rechtvaardigt. Deze is als PDF te downloaden onder ‘Catalogus en Prijslijst’.

23 05 5051 Eisenbahn-Magazin: Modell des Jahres

In het Duitse vakblad Eisenbahn Magazin, uitgave 6 zijn de ‘model van het jaar verkiezingen’ gehouden. Daarbij zijn de Saksische VV en de waterstoftransportwagon van de firma Griesheim-Elektron met respectievelijk 1,9 % (plaats 7) en 3,3 % (plaats 9) gekozen.

02 05 2021 Saksische draaischemelwagon Hmz

Voor het langhouttransport werden er in de jaren 1909 en 1910 voor rekening van de K.Sä.Sts.E.B. 32 wagons aangeschaft. Alle wagons zijn gebouwd door de Waggonfabrik Görlitz. Ondanks het feit dat er van deze wagons slechts één foto en wat gegevens beschikbaar zijn (Carstens, Band 5, bladzijde 126), is het mogelijk geweest daarmee een wagon getrouw aan het voorbeeld te maken. De typische kenmerken van deze wagons zijn in model omgezet: de gedubbelde langsdragers en de naar binnen gerichte treden. De draaischemel is nog niet voorzien van rollen en de kettingen zijn in het midden van de draaischemel bevestigd. Ook dit model bezit weer een driepuntslagering.

De wagons hebben een chassis van FUD. Uit dit materiaal zijn ook de veerpaketten geprint. De draaischemels, de asbruggen en -lagers en de treden zijn in messing geprint. De wagons worden paarwijze geleverd. Opschriften voor de tijdperken 1 en 2 zijn beschikbaar met verschillende wagonnummers.

16 04 2021 Kleinserienmesse Dresden

De beurs voor kleinserie in Dresden is jammer genoeg uitgevallen. Om toch nog wat in de stemming te blijven is er op bestellingen gedaan in de tijd van 17 april 2021 tot en met 23 april 2021 een korting van 10% op bouwsets en bouwdelen!

29 03 2021 C3 Sa 95

Op dezelfde bouwwijze als bij de C3 Sa 91 is het nu mogelijk de C3 Sa 95 te bouwen. Deze wagon heeft duidelijk meer ramen en bood daardoor de reizigers meer comfort als de voorganger. De wagons zijn in een behoorlijk aantal eenheden gebouwd. Enkele zijn in dienst gebleven tot de jaren vijfig van de vorige eeuw. Ook deze wagon is uit een messingetsplaat op een Roco-chassis van een Pruisische drei-assige wagon gebouwd.

03 03 2021 Salon4ü Sa 01(a)

Voor de salonwagen Salon4ü Sa 01(a) zijn vele 3D geprinte delen verkrijgbaar. Alle delen, dus inclusief de reeds verkrijgbare zijwanden vormen een complete uitvoering van deze bijzondere wagon! Het model laat de juiste dak- en kopvorm zien van de Saksische D-trein wagons. Alle onderdelen zijn ook los verkrijgbaar.

03 03 2021 T 26 / BR 97.0 update

De tandradloc T 26 / BR 97.0 wordt verbeterd. De nieuwzilver wielen van de locomotief zijn niet zo geworden als bedoeld. Momenteel wordt gewerkt aan andere wielen, die wel de gevraagde kwaliteit tegemoet komen. Voor de liefhebber zijn bouwsets voor de T 26 / BR 97.0 gelijk leverbaar, maar zonder wielen met een aangepaste prijs.

31 12 2020 4-assige vloeibaar koolzuur-transportwagon van de firma C.G. Rommenhöller

In het jaar 1898 heeft de fa. Rommenhöller een vierassige transportwagon voor het transport van vloeibaar koolzuur besteld bij Van der Zypen & Charlier in Keulen-Deutz. De wagon is in dienst gesteld als nummer 7 en in een later nummerschema als nummer 30 dienst gedaan. Opvallend aan de wagon is de korte afstand tussen de draaistellen. In het tijdperk 1 heeft de wagon een dak gehad ter bescherming van de koolzuurhouders tegen de zon.

Het model kan worden geleverd als bouwset of als kant en klaar model in de tijdperken 1 en 2. Ook is het mogelijk het huis wit gespoten met opgedrukte opschriften te leveren!

15 12 2020 Personenrijtuig Lfd. Nr. 149 / C3 Sa 91

In 1891 en 1892 hebben de Saksische Staatsspoorwegen K.Sä.Sts.E.B. in totaal 17 drie-assige rijtuigen in dienst gesteld. Uit een messing etsplaat kan de opbouw worden gemaakt, die past op een Roco Pruissisch drie-assig personenrijtuig.

(rijtuig DRG en opschriften 1920-1931)
(rijtuig in kleurenstelling af fabriek en opschriften vanaf 1909)

04 12 2020 sneeuwploeg Kirchberg/Sachsen

In het jaar 1960 is de in 1917 gebouwde sneeuwploeg van Kirchberg omgebouwd en eenzijdig voorzien van een aanbouw en een nieuwe ploegschaar. Een paar jaar later is er nog een opbouw op geplaatst. Om deze sneeuwploeg na te kunnen bouwen zijn er drie bouwdelen die samen deze toestand van de sneeuwploeg laten vormen. Het basismodel is van de firma Modellbau-Veit.de Voor dit model zijn ook decals verkrijgbaar.

Deze delen zijn te vinden onder de ‘bouwdelen’.

02 11 2020 Beurskorting Kleinserienmesse Dresden

Helaas gaat in verband met de huidige Covid-19 situatie de kleinserie-beurs in Dresden niet door. Om toch een beetje in de stemming te blijven geldt voor bestellingen op bouwsets en onderdelen tot en met zondag 8 november 2020 een korting van 10%!

12 09 2020 Saksische Hohlglaswagen, Reminrichting KKg, dak voor de Mathildenwagen.

In navolging van de Pruissische KPEV heeft ook de Saksische K.Sä.Sts.E.B. haar eigen grootvolume goederenwagons gebouwd. Deze onderscheidde zich in het Pruissische voorbeeld op behoorlijk veel punten, wat deze wagons een geheel eigen aanzien gaf.

Voor goederenwagons is nu de remrinrichting van het type KKg (Kunze-Knorr-Bremse) beschikbaar

voor het eenvoudiger kunnen opbouwen van de ‘Mathildenwagen’ bestaat het dak nu uit één deel. Het dak is verkrijgbaar met ‘Oberlichtfenster’ en met ‘Kiemenlüfter’. Bovendien zijn ook de bijbehorende gaslantaarns, ontluchtingen en schoornstenen beschikbaar.

09 09 2020 Bouwdelen voor de Piko XII H2 / BR 38.2-3

Veelal wordt de Piko Saksische XII H2 / BR 38.2-3 als dankbaar object gebruikt voor ombouw naar een beter uitziende locomotief. Deze bouwset omvat delen voor een nieuwe schoorsteen, gaslantaarns, gasketel voor op de tender en nieuwe ketelventielen.

12 08 2020 Messingchassis voor de VV, Ejectoren, Pruissische en Saksische ketelventielen, Inneneinrichtung Führerstand VIII V2

Zo ziet de VV er met een messing chassis uit!

Als bouwdelen zijn beschikbaar gekomen ejectoren en Pruissische en Saksische ketelventile. Bovendien is er voor de VIII V2 een binneninrichting van de cabine beschikbaar.

05 07 2020 Tenderfahrwerk / Lokomotivfahrwerk

Nieuw zijn de 3D-geprinte chassis voor locomotieven of tenders. De asafstand kan vrij gekozen worden. Net zoals het aantal assen. Een, twee, drie of vier assen? Het kan allemaal. Alles binnen de technische mogelijkheden natuurlijk! De montage van de wielen wordt veel gemakkelijker gemaakt door de lossen bodem, die met schroeven bevestigd wordt.

Het bovenstaande chassis is bestemd voor een Saksische tender 3T9. Dit chassis is voorzien van een Mashima 1220. Een variant met een Faulhaber 1319 is ook mogelijk!

Hier laat de tender haar trekkracht zien op een helling van 1:35.

29 06 2020 Waterstof-transportwagen in SLA

Met onmiddelijke ingang wordt de opbouw van de waterstoftransport-wagon van de Chemische Fabrik Griesheim-Elektron in SLA geleverd. De opbouw is dan weliswaar grijs in plaats van doorschijnend/wit, maar de schuurwerkzaamheden zijn niet meer noodzakelijk. Hierbij is het mogelijk geweest de prijs onveranderd te laten!

06 05 2020 Ketelwagon Schuster & Wilhelmy

De ketelwagon is gereed en kan per direct worden besteld.

De wagon is voorzien van een driepunts-lagering en messing aslagers voor goede loopeigenschappen

10 04 2020 Ketelwagon Schuster & Wilhelmy

Op de ketelwagon zijn de opschriften gedeeltelijk aangebracht. De grote tekst is goed op de wagon gekomen! Dat is dan goed gelukt, wat bij de vele klinknagels, spanbanden en plaatoverlappingen niet zo vanzelfsprekend is.

10 04 2020 Lfd. Nr. 462 in het grijs

De rongenwagon van de Lfd. Nr. 462 ziet er in de oorspronkelijke kleuren zo uit. Let vooral op de opschriften die hier op de juiste plaats zitten. De modellen die door de industrie worden geleverd hebben bijna allen de Saksische kroon op de verkeerde plaats!

25 03 2020 Tandradlocomotief Pruissische T 26 / BR 97.0

Het tweede proefmodel is in grote delen samengebouwd. Het wachten is nog op diverse messing onderdelen voor de detaillering en de besturing en op de in nieuwzilver gegoten wielen. De onderdelen vor de detaillering komen van MMC (Modellbahnmanufaktur Crottendorf) en Weinert Modellbau.

25 03 2020 Ketelwagen Schuster & Wilhelmy

De Saksische ketelwagon van de firma Schuster & Wilhelmy is ter controle reeds deels samengebouwd. De dreipuntslagering van deze korte wagon functioneert zoals gedacht! Er bestaat een vermoeden dat de ketel rood van het origineel rood is geweest. Het zou ook een midden-grijs kunnen zijn. We weten het gewoon niet. In ieder geval zal de wagon in deze kleurstelling in iedere goederentrein een opvallende verschijning zijn.

17 03 2020 Saksische locomotief-lantaarns

Op vroege foto’s uit het tijdperk I zijn deze hele oude model petroleumlantaarns op Saksische locomotieven te zien.

17 03 2020 Koppelstangen voor Liliput ÖBB 2095

De welbekende Liliput smalspoordiesellocomotief serie 2095 van de ÖBB heeft met de tijd last van brekende kunststof koppelstangen. Deze kunnen nu vervangen worden voor koppelstangen in Frosted Ultra Detail of Metal.

08 03 2020 messing chassis voor de sä VV / BR 53.6-7

Omdat voor de sä VV / BR 53.6-7 het verkrijgen van het basismodel van Mabar toch wel enige moeilijkheden oplevert, komt er voor deze locomotief ook een messing chassis. Op de etsplaat zijn ook delen van de besturing van de locomotief te vinden. Cilinderblok, besturingsdragers, lijbanen enkruiskoppen worden als 3D-delen ontwikkeld.

Het zoeken naar passende wielen voor de locomotief heeft nu alle aandacht.

Het is met deze etsplaat zelfs mogelijk een aandrijving in de locomotief en een eenvoudige driepuntslagering te maken!

01 03 2020 update T 26

Voor de T 26 / BR 97.0 komen steeds meer onderdelen binnen. De motoren, Faulhaber 1624 en de omloop zijn binnengekomen. De omloop past naadloos op de SLS delen van de kap en het chassis. Jammer dat de foto de details niet kan laten zien. Deze komen eerst na het verven van het model tevoorschijn.

01 03 2020 Trittstufen, sächsisch, alt

Aan vele oude Sakische locomotieven en tenders werden deze trappen aangebouwd. De trappen zijn in messing geprint. Ter vergelijking: de ‘boom’ is 2 x 2 mm.

13 02 2020 De tekeningen van de ketelwagon Schuster & Wilhelmy, zijn gereed! Een prototype is besteld.

07 02 2020 Van de tandradlocomotief T 26 / BR 97.0 worden twee verbeterde prototypen gebouwd. Waar nodig zijn verbeteringen aangebracht. De binneninrichting is nu compleet. De huis heeft alle klinknagels gekregen. De besturingsdrager is nu in messing geprint.

02 02 2020 De tekening van het chassis van de ketelwagon Schuster & Wilhelmy is gereed. De ketel is als proefmodel aangekomen.

02 02 2020 De Saksische rongenwagen van de Lfd. Nr. 462 is gereed. Het model heeft zich bewezen als gemakkelijk te bouwen. Een geringe weathering van de laadbodem zorgt ervoor dat de details goed te zien zijn.

28 01 2020 In 1904 is er door de wagonbouwfabriek Aktien-Gesellschaft für Fabriaktion von Eisenbahn-Material, Görlitz, voor de Firma Schuster & Wilhelmy te Reichenbach een kleine ketelwagon gebouwd. Deze wagon heeft slechts een asafstand van 2,50 m. Een echte wagon uit vroeger tijden dus! Tegenstrijdig is het bouwjaar genoemd in het saksische Wagenverzeichnis. Hier wordt als bouwjaar 1875 aangegeven…….

19 01 2020 De reminrichting van de wagon Laufende Nummer 462 is samengebouwd. Dat is een spannend moment voor het testmodel. Klopt de positie van de remmen ten opzichte van de wielen. Al snel blijkt dat alles zo is als gepland! Nu kan er niets meer misgaan met de samenbouw van de wagon.

Deze rongenwagon is de twee-assige versie van de Lfd. Nr. 459. Deze wagons zijn in de jaren 1906 en 1907 in 322 exemplaren gebouwd. De opbouw is nagenoeg gelijk. Afwijkend ten opzichte van de drie-assige wagon is het raamwerk waar de rongen op rusten. Aan één zijde is deze op het einde toelopend. Deze details zijn in het model omgezet.

Momenteel wordt het proefmodel samengebouwd. Aan de hand daarvan worden tekeningen aangepast voor een beter uiterlijk en een gemakkelijkere samenbouw van de wagon.

Bovendien beschikt het model over een driepunts-lagering. De messing aslagerbruggen en -lagers zijn in messing geprint. De aslagerbruggen zijn voorzien voor 24,0 mm assen (Fleischmann twee-assig).