Categorieën
Uncategorized

Motorrijtuig ASD BDe 4/4 401 – 404

De Chemin de fer Aigle-Sépey-Diablerets opende de lijn van Aigle naar Le Sépey op 22 december 1913, gevolgd door het traject van Les Planches naar Les Diablerets op 7 juli 1914. De metersporige adhesiespoorlijn met een maximumhelling van 60 promille werd vanaf het begin elektrisch geëxploiteerd. De rijspanning werd later verhoogd van 1350 volt naar 1500 volt. De spoorweg heeft altijd financiële problemen gekend en werd verschillende keren met sluiting bedreigd.
In 1975 werd de ASD, samen met de spoorlijn Aigle-Leysin (AL) en de (BVB) (Chemin de fer Bex-Villars-Bretaye (BVB), die in 1977 werd samengevoegd met de AOMC. 1999 fuseerden deze vier spoorwegen tot de Transports Publics du Chablais (TPC). Sindsdien zijn de lijnen
uitgebreid gerenoveerd en gemoderniseerd.

Als onderdeel van de modernisering werden in 1987 vier BDe 4/4 treinstellen aangeschaft voor de ASD-lijn. Deze motorrijtuigen maken deel uit van een gezamenlijke bestelling met de Chemin de fer Aigle-Ollon-
Monthey-Champéry (AOMC), de LEB en de NStCM. De besturings- en tussenrijtuigen zijn omgebouwd uit voormalige wagons van de Birsigthalbahn (BTB).

Vanaf 2017 heeft de TPC 7 Stadler Beh 2/6
541-547 (SURF) besteld. Deze nieuwe dubbele voertuigen zijn voldoende voor de gehele exploitatie op de
de gehele exploitatie op de lijnen.

Het model is bijna volledig 3D-geprint. Sommige onderdelen zoals de dakroosters (geëtste onderdelen in nikkelzilver), klapramen (karton) zijn gemaakt van andere materialen. De ramen zijn gesneden uit
transparante folie. De motorrijtuigen worden aangedreven door een Halling-aandrijving. Het tweede draaistel is een meeloopdraaistel en wordt gebruikt voor stroomafname.
Het model is digitaal, heeft een printplaat als bodemplaat en is voorbereid voor een Next 18 decoder. Hierdoor zijn veel
verlichtingsopties mogelijk. Er worden maximaal 9 eenheden als kant en klaar model geleverd. Je kunt vrij kiezen uit de bedrijfsnummers 401 t/m 404.
De bouwpakketten bevatten opschriften voor alle vier de bedrijfsnummers.

Categorieën
Uncategorized

Gepäckbeiwagen Lfd. Nr. 274

Vanaf 1898 bestelde de K.Sächs.Sts.E.B. 231 bagagerijtuigen bij haar eigen werkplaatsen in Chemnitz. Deze werden gebruikt voor expresgoederen of voor grote hoeveelheden bagage. Deze wagons werden ook gebruikt als beschermingswagons direct achter de locomotief. In de jaren twintig van de vorige eeuw werden de wagens meestal omgebouwd tot
tot normale goederenwagons.
Het model is volledig gemaakt met behulp van 3D-printtechnologie. De aslagerbruggen zijn natuurlijk weer gemaakt van gegoten messing. Het model heeft een driepuntslager. De opschriften zijn beschikbaar voor tijdperk 1 en 2.

Categorieën
Uncategorized

Kobelschornstein voor de Piko BR 98.2 / Sä VT

Voor het mooie model van de tenderloc Saksische VT oftewel de Baureihe 89.2 is er de zogenaamde ‘Kobelschornstein’ beschikbaar. Deze schoorstenen hadden een speciale vorm om de uitstoot van vonken tegen te gaan. Dit was in bosrijke gebieden belangrijk om bosbranden tegen te gaan. De schoorsteen kan eenvoudig worden vervangen: oude uit de passing trekken en de nieuwe terugplaatsen.

Categorieën
Uncategorized

Lichtmast Nederlandse Spoorwegen NS

Deze lichtmast was tot in de jaren zestig te vinden op vele emplacementen van de Nederlandse Spoorwegen. De verlichting is LED. Het binnenwerk wordt gevormd door een messing buisje. Dat geeft de mast voldoende stabiliteit voor op de modelspoorbaan.

Categorieën
Uncategorized

Nieuwe opschriften

Voor enkele modellen zijn er opschriften uitgekomen voor het tijdperken IIIa en -b. Dit zowel voor de Deutsche Reichsbahn als ook voor de Deutsche Bundesbahn.

Ook zijn er opschriftensetjes met 10 stuks DRG Adler-emblemen voor personenwagons. Voor de ‘Sachsenwappen’ is er een nieuwe variant, verkrijgbaar in 10 stuks uitgekomen.

Categorieën
Uncategorized

rangeerhandgrepen

Veel modellen zijn niet voorzien van de rangeerhandgrepen onder de buffers. Of bij de wagons zijn deze afgebroken. Deze rangeerhandgrepen zijn in 0,3 mm nieuwzilver geëtst. De hartafstand is 5,2 mm. Voor deze handgrepen te monteren zijn twee gaatjes nodig van 0,5 mm.

Categorieën
Uncategorized

Deelname aan de Kleinserienmesse Dresden

Categorieën
Uncategorized

Lantaarns voor de IV K

Direct verkrijgbaar zijn de nieuwe lantaarns voor de IV K en wel in twee versies. Er is een versie voor de IV K 145 alias 99 555. Deze loc rijdt bij de Zittauer Schmalspurbahn. De andere variant is de petroleumlantaarn voor de tijdperken 1 en 2. Natuurlijk passen deze lantaarns ook op andere locomotieven. De lantaarns worden per 8 stuks geleverd, inclusief lampenglas.

Lantaarn IV K 145 / 99 555
Lantaarn voor IV K, tijdperken 1 en 2
Categorieën
Uncategorized

Saksische spoorweg-overgang

De typisch Saksische spoorwegovergang kan met deze bouwsets gebouwd worden in maar liefst 4 varianten! Bovendien kan er het bijpassende ‘Läutewerk’ bij geleverd worden.

Sächsische Bahnschranken und Läutewerk
Bahnschranken Variante 4
Variante 1 (20003)
Alternativ kann die Variante 1 auch als fernbediente Bahnschrankenanlage dargestellt werden. (20008)
Variante 2 (20004)
Variante 3 (20005)
Variante 4 (20006)
Bauteile für die Variante 4
Läutewerk (20007)
Categorieën
Uncategorized

Sä XIII H / BR 58.1

De eerste proefdrukken van de Saksische XIII H en de Pruissische G 12 zijn gemaakt. Deze locomotieven zullen te zien zijn op de beurs in Leipzig ‘Modell – Hobby – Spiel’. Daar zal ik op de stand van ‘Feinste-Modelle’ deelnemen met mijn eigen modellen.

Categorieën
Uncategorized

Modell-Hobby-Spiel, Leipzig

Van 29 september tot en met 1 oktober nemen wij deel aan deze tentoonstelling op de stand van Feinste-Modelle.de. Feinste Modelle heeft haar stand ondergebracht bij de Dampfbahn-Route Sachen. Wij heten u van harte welkom!

Multimedia | modell-hobby-spiel
Categorieën
Uncategorized

Saksische gesloten goederenwagon Gm / Lfd. Nr. 316

vanaf 1893 zijn door de K.Sä.Sts.E.B. van dit type wagon maar liefst 376 wagons met remmershuis en 50 wagons zonder remmershuis in dienst gesteld. Voor een relatief kleine maatschappij best een groot aantal. De wagons zien er dankzij hun typische remmershuis en de dubbele staalprofielen op de deuren er duidelijk anders uit als wagons van andere spoorwegmaatschappijen. De laatste vertegenwoordigers van deze wagons zijn tot in de jaren zestig van de vorige eeuw nog in dienst geweest.

Het model laat de typische kenmerken van deze wagon zien. De laaddeuren hebben de dubbele profielen. Het remmershuis heeft het kenmerkende platte dak. Ook is er een variant op het remmershuis dat de meer Pruisische vorm van het remmershuisdak laat zien. Dit remmershuis is van de zijden wel weer typisch Saksisch. Voor de opbouw zijn er twee varianten van de laadluiken.

ISEG

Vanaf de Kandertalbahn is de wagon met het nummer 16856 naar de ISEG (Initiative Sächsische Eisenbahngeschichte e.V) gekomen. De wagon staat nu in de locomotiefloods van Neustadt / Saksen. Van de bouwsets voor het tijdperk 1b en 1c gaat de netto-opbrengst naar deze vereniging ten behoeve van de restauratie van deze wagon!

Categorieën
Uncategorized

Opdrachten voor kant en klare modellen

Vanwege de sterke vraag naar kant en klaar gebouwde modellen is het tot een lange wachttijd gekomen. Daarom neem ik tot einde februari 2024 geen nieuwe opdrachten voor kant en klare modellen aan. Graag wil ik de huidige opdrachten eerst afmaken om teleurstellingen te voorkomen. Ik hoop op begrip daarvoor!

Categorieën
Uncategorized

XX HV Modeloco: nieuw front en cilindergroep voor het tijdperk 1

Auf Kundenwünsch sind für die Modeloco XX HV / BR 19.0 eine neue Frontschürze und neue Zylinderblöcke entstandn. Hiermit kann die Lokomotive der Baureihe 19.0 aus dem Hause von Modeloco angepasst werden an dem Aussehen in der Epoche 1 / frühe Epoche 2

Modelbouw en foto: Hr. Dr. Christian Warnecke
Categorieën
Uncategorized

Nieuw Materiaal bij Shapeways

Ter vervanging van het Smoothest Fine Detail Plastic materiaal dat ik tot nu toe voor diverse modellen heb gebruikt, zullen deze modellen voor nieuwe bestellingen w orden geleverd in Gray Fine Detail Plastic. Dit materiaal heeft een grotere flexibiliteit dan het vroegere materiaal!

Categorieën
Uncategorized

Lfd. Nr 248a / Pw(i) Sa 17

Vanaf 1917 stelde de Saksische Staatsbaan maar liefst 199 exemplaren van deze innovatieve wagon in dienst. De wagon had verschillend lange draagveren! De wagons waren het voorbeeld voor de alom bekende ‘Donnerbüchsen’ bagagewagons. Van één wagon is de opbouw nog bewaard gebleven in Mügeln.

Het model bestaat bijna volledig uit 3D-geprinte onderdelen. Behalve de bagagewagon is er ook een bagagewagon met postafdeling beschikbaar.

Categorieën
Uncategorized

nieuwe bouwdelen

Met deze nieuwe onderdelen kunt is het mogelijk om uw Piko BR 38.2-3 te voorzien van een kraagschoorsteen of een klapschoorsteen en petroleumlantaarns. Dit zijn typische delen voor het tijdperk 1 en vroege tijdperk 2. De kraagschoorstenen zijn al in het tijdperk 2 vervangen door de klapschoorstenen. Deze moesten kunnen klappen, omdat de locomotieven vanwege hun hoogte anders niet in de locomotiefloodsen binnen konden rijden.

Er is veelvuldig gevraagd naar de zogenaamde ‘Sachsenwappen’. Deze waren aangebracht op Saksische personenrijtuigen van de K.Sächs.Sts.E.B. De set omvat 10 Sachsenwappen als decal.

Op 1 april nemen wij weer deel aan de Kleinserienmesse te Dresden-Weißig. Wij hopen u daar te mogen verwelkomen.

Categorieën
Uncategorized

B3 Sa 13/14

In een poging de rijeigenschappen van de nieuwe rijtuigen van het type B Sa 13 te verbeteren is één van deze rijtuigen omgebouwd naar een drie-assig rijtuig. Blijkbaar is de ombouw te duur geweest in verhouding tot de resultaten. Zodoende is het bij dit enkele rijtuig gebleven.

Het model toont deze wagon na ombouw. Het basismodel van Piko is voorzien van een nieuw chassis. Het chassis heeft een driepuntslagering.

Categorieën
Uncategorized

Lokomotieven 84 003 en 84 004

Voor de ombouw op normaalspoor van de spoorlijn Heidenau naar Altenberg nabij Dresden ontwikkelde de DRG een nieuwe locomotief. BMAG en Orenstein & Koppel leverden ieder twee prototypen om te testen. Orenstein & Koppel heeft tweecilinderlocomtotieven gebouwd met A- en E-Luttermöllerkoppelassen. Tijdens de testen bleken de BMAG locomotieven beter te voldoen en werden deze dus ook verdergebouwd.

Voor de Liliput BR 84.0 zijn er nu 3D geprinte wielsterren voor de A- en E-as, nieuwe cilinderblokken en stoomtoevoerleidingen. Het is ook mogelijk de bestaande wielen om te laten bouwen. Ook zijn er decals beschikbaar voor de DRG naar voorbeeld.

Categorieën
Uncategorized

Chassis 8,0 m voor C3 Sa 91 en C3 Sa 95

Het is nu mogelijk het chassis voor de C3 Sa 95 en C3 Sa 95 te verkrijgen met een asafstand naar voorbeeld van 8,0 m. Het chassis is volledig 3D geprint. De aslagers en aslagerhouders zijn in Messing. Het chassis is voorzien van echte stuurassen!

Op verzoek is het mogelijk dit chassis te verkrijgen met andere asafstanden.

Categorieën
Uncategorized

Kleinserienmesse in Dresden

Ook deze herfst zal ik op de Kleinserienmesse in Dresden aanwezig zijn!

Categorieën
Uncategorized

Saksische Fäkalienwagen / Teerwagen Lfd. Nr. 602

Na het warme tijd van de afgelopen zomer is het nu de tijd om de modeltreinhobby weer op te pakken! Nieuw is de typische uitziende Fäkalienwagen van de K.Sächs.Sts.E.B. Tussen 1903 en 1907 zijn er 18 van dergelijke wagons gebouwd voor verschillende opdrachtgevers. Behalve Fäkalien is er met de wagons ook teer vervoerd.

Het model is volledig uit 3D geprinte delen gemaakt. De aslagers en aslagerbruggen natuurlijk weer in messing. De opschriften zijn voor de Leipziger-Dünger-Export-Gesellschaft of de Chemische Fabrik Oscar Greiner te Döbeln in de tijdperken 1 en 2.

Categorieën
Uncategorized

Wagon voor Kokosvetketels van de Meierei C. Bolle, Berlin

Werkfoto, Sammlung Stefan Carstens

Voor het transport van kokosvet vanuit de zeehavens naar de fabriek van de Meierei C. Bolle te Berlijn is door de Waggonfabrik Quedlinburg deze speciale wagon ontwikkeld. De verrijdbare ketels konden per twee stuks met een speciale vrachtwagen naar de fabriek worden gereden.

Het model is gemaakt in samenwerking met Lutz Wendel’s 3D Modellbau. Nadat het model op de markt was gebracht, won het de 2e plaats in de categorie kleine seriemodellen bij de zogenaamde verkiezing ‘Das Goldene Gleis’ in 2019.

Nu is het model uitgerust met een 3D-geprint remmershuis. De aslagers zijn vervangen door in messing geprinte aslagers. De wagon heeft een driepuntslagering voor een lichte loop. Het model bestaat verder uit onderdelen in SLA-print. De ketels hebben beweegbare wielen. De leuningen van de ketels zijn geprint in een soepel materiaal om breuk te voorkomen.

Categorieën
Uncategorized

Nieuwe bouwdelen

De Website is geactualiseerd met enkele nieuwe bouwdelen voor de zelfbouw.

10016 Sächsische Gerätekasten und Wassereinlauf

10017 Sächsische Lüfter, altes Modell Petroleumlaternenlüfter 10 Stück + 3 Ofenlüfter

Op oude wagons met petroleumverlichting waren dergelijke ontluchtingen van de lampen op het dak geplaatst.

C Sa 95, Fahrgestell 5,50 m. Farbe Braun mit Anschriften nach 1909

10018 Sicherheitsventile Bauart Coale, 2 Stück

Bijvoorbeeld voor Saksische XIII H.

10019 WC-Fallrohren gerade oder doppelt geknickt

Deze toiletafvoeren ontbreken heel vaak op modellen van allerlei soort.

10020 Trittstufen für Güterwagen

De trappen zijn in het meer flexibele Tough 1500 geprint en daardoor veel beter bestand tegen het dagelijks gebruik op de modelbaan.

10021 Bremserhaus und Bremserbühne v1

Dergelijke remmershuizen zijn vaak toegepast op oude ketelwagons.

Categorieën
Uncategorized

Saksische platformwagon Lfd. Nr. 502

Afbeelding: VMD Dresden

In de jaren 1894 – 1898 zijn er in opdracht van de K.Sächs.Sts.E.B. 12 platformwagons gebouwd volgens de Pruissische Musterzeichnung Blatt II.d.6. Afwijkend van de tekeningen hebben de Saksische wagons een extra versterking in het chassis. Voor het model worden een set opschriften en gelaserde kartondelen geleverd om uit de Fleischmann wagon van de KPEV SSk07 op een eenvoudige manier een Saksische wagon te kunnen maken.

Categorieën
Uncategorized

C Sa 95 / Lfd. Nr. 156

Vanaf 1895 bracht de K.Sächs.Sts.E.B. in totaal 67 wagens van Lfd. Nr. 156 in dienst. Later kwam er een rijtuig van de Zittau-Reichensbergbahn bij, zodat het aantal rijtuigen toenam tot 68. De laatste 4 rijtuigen gebouwd in 1902 hadden een verhoogd, rond dak. In 1932 werden enkele van de wagons verbouwd voor gebruik op de Windbergspoorlijn. De asafstand werd gewijzigd in 4,50 m en de toiletten werden verplaatst naar de andere kant van de wagon. Tenminste 11 wagons kwamen nog naar de DR. Niet één ervan is bewaard gebleven.

Als ombouwset voor de Piko Windbergbahn wagons zijn een nieuw onderstel met 5,50 m asafstand inclusief gasketel, een interieur en twee nieuwe kopwanden van de wagenbak als 3D-constructie gemaakt. Op deze manier kan de wagon worden omgebouwd tot een wagon in zijn oorspronkelijke staat met een lange asafstand. De toiletten zijn weer naar de rechterkant verplaatst. Met verschillende decalsets kunnen wagons in tijdperk 1b, 1c, 2a en 2b van opschriften worden voorzien. De decals kunnen zowel voor de wagon met plat dak als voor de wagon met rond dak worden gebruikt.

Categorieën
Uncategorized

Oorlog in Oekraïne

Vanwege de oorlog in Oekraïne verklaren wij niet naar Rusland of Belarus te leveren, noch uit deze landen grondstoffen of onderdelen te betrekken. Door onze leveranciers van 3D geprinte delen hebben wij ons laten bevestigen dat zij geen banden hebben met deze landen. Zij leveren niet naar deze landen. Zij betrekken geen grondstoffen of onderdelen uit deze landen, noch komt er uit een dezer landen bedrijfskapitaal.

Laten wij hopen dat vele firma’s, van groot tot klein, dit voorbeeld zullen volgen en onze gedachten zijn bij de arme mensen in de Oekraïne!

Categorieën
Uncategorized

Op 2 april 2022, deelname aan de Kleinserienmesse Dresden

Op 2 april zullen we op de Kleinserienmesse in Dresden tentoonstellen. Dit op een gemeenschappelijke stand met Wendel Modellbau (Lutz Wendel) und Feinste Modelle (Ricardo Post).

Categorieën
Uncategorized

Saksisch D-treinrijtuig Lfd. Nr. 34 a / ABC4ü Sa 03

In de jaren 1903 en 1904 nam de K.Sächs.Sts.E.B. 5 rijtuigen in dienst voor de dienst tussen Myslowitz en Leipzig. De laatste drie gebouwde rijtuigen waren voorzien van elektrische verlichting. Typisch aan deze rijtuigen waren de middeningang en de dubbel gebogen massieve langsdrager.

Voor het model is één der drie wagons met elektrische verlichting gekozen. Het model is bijna volledig uit 3D geprinte onderdelen gemaakt.

Categorieën
Uncategorized

Rongenwagen van de Nederlandse Spoorwegen

Tussen 1926 en 1930 hebben de Nederlandse Spoorwegen NS 100 stuks bij Beijnes in Haarlem gebouwde rongenwagons in dienst gesteld. Deze wagons kenmerkten zich door de grote lengte van meer dan 14 meter! Als wagon met afgenomen boordwanden en rongen waren deze uitstekend geschikt voor militaire transporten. De rongen hadden een lengte van maar liefst 2,50 m. Vanaf 1938 zijn de oorspronkelijke rongen, die van boven rechthoekig met bindringen waren, vervangen voor de bekende ronde rongen met de initialen ‘NS’. De wagons zijn nog in bedrijf geweest tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Verschillende exemplaren zijn nog bewaard gebleven: in het Spoorwegmuseum te Utrecht, bij de MBS (jaren 30 uitvoering), bij de VSM in Loenen en bij de SGB.

Het model is geheel in de 3D printtechniek uitgevoerd. De aslagers zijn in messing geprint. De wagon is voorzien van een driepuntslagering. Met de decals kunnen de voorbeelden in het Utrechtse Spoorwegmuseum, bij de MBS en de VSM in verschillende tijdperken gebouwd worden.