Nieuws

05 07 2020 Tenderfahrwerk / Lokomotivfahrwerk

Nieuw zijn de 3D-geprinte chassis voor locomotieven of tenders. De asafstand kan vrij gekozen worden. Net zoals het aantal assen. Een, twee, drie of vier assen? Het kan allemaal. Alles binnen de technische mogelijkheden natuurlijk! De montage van de wielen wordt veel gemakkelijker gemaakt door de lossen bodem, die met schroeven bevestigd wordt.

Het bovenstaande chassis is bestemd voor een Saksische tender 3T9. Dit chassis is voorzien van een Mashima 1220. Een variant met een Faulhaber 1319 is ook mogelijk!

Hier laat de tender haar trekkracht zien op een helling van 1:35.

29 06 2020 Waterstof-transportwagen in SLA

Met onmiddelijke ingang wordt de opbouw van de waterstoftransport-wagon van de Chemische Fabrik Griesheim-Elektron in SLA geleverd. De opbouw is dan weliswaar grijs in plaats van doorschijnend/wit, maar de schuurwerkzaamheden zijn niet meer noodzakelijk. Hierbij is het mogelijk geweest de prijs onveranderd te laten!

06 05 2020 Ketelwagon Schuster & Wilhelmy

De ketelwagon is gereed en kan per direct worden besteld.

De wagon is voorzien van een driepunts-lagering en messing aslagers voor goede loopeigenschappen

10 04 2020 Ketelwagon Schuster & Wilhelmy

Op de ketelwagon zijn de opschriften gedeeltelijk aangebracht. De grote tekst is goed op de wagon gekomen! Dat is dan goed gelukt, wat bij de vele klinknagels, spanbanden en plaatoverlappingen niet zo vanzelfsprekend is.

10 04 2020 Lfd. Nr. 462 in het grijs

De rongenwagon van de Lfd. Nr. 462 ziet er in de oorspronkelijke kleuren zo uit. Let vooral op de opschriften die hier op de juiste plaats zitten. De modellen die door de industrie worden geleverd hebben bijna allen de Saksische kroon op de verkeerde plaats!

25 03 2020 Tandradlocomotief Pruissische T 26 / BR 97.0

Het tweede proefmodel is in grote delen samengebouwd. Het wachten is nog op diverse messing onderdelen voor de detaillering en de besturing en op de in nieuwzilver gegoten wielen. De onderdelen vor de detaillering komen van MMC (Modellbahnmanufaktur Crottendorf) en Weinert Modellbau.

25 03 2020 Ketelwagen Schuster & Wilhelmy

De Saksische ketelwagon van de firma Schuster & Wilhelmy is ter controle reeds deels samengebouwd. De dreipuntslagering van deze korte wagon functioneert zoals gedacht! Er bestaat een vermoeden dat de ketel rood van het origineel rood is geweest. Het zou ook een midden-grijs kunnen zijn. We weten het gewoon niet. In ieder geval zal de wagon in deze kleurstelling in iedere goederentrein een opvallende verschijning zijn.

17 03 2020 Saksische locomotief-lantaarns

Op vroege foto’s uit het tijdperk I zijn deze hele oude model petroleumlantaarns op Saksische locomotieven te zien.

17 03 2020 Koppelstangen voor Liliput ÖBB 2095

De welbekende Liliput smalspoordiesellocomotief serie 2095 van de ÖBB heeft met de tijd last van brekende kunststof koppelstangen. Deze kunnen nu vervangen worden voor koppelstangen in Frosted Ultra Detail of Metal.

08 03 2020 messing chassis voor de sä VV / BR 53.6-7

Omdat voor de sä VV / BR 53.6-7 het verkrijgen van het basismodel van Mabar toch wel enige moeilijkheden oplevert, komt er voor deze locomotief ook een messing chassis. Op de etsplaat zijn ook delen van de besturing van de locomotief te vinden. Cilinderblok, besturingsdragers, lijbanen enkruiskoppen worden als 3D-delen ontwikkeld.

Het zoeken naar passende wielen voor de locomotief heeft nu alle aandacht.

Het is met deze etsplaat zelfs mogelijk een aandrijving in de locomotief en een eenvoudige driepuntslagering te maken!

01 03 2020 update T 26

Voor de T 26 / BR 97.0 komen steeds meer onderdelen binnen. De motoren, Faulhaber 1624 en de omloop zijn binnengekomen. De omloop past naadloos op de SLS delen van de kap en het chassis. Jammer dat de foto de details niet kan laten zien. Deze komen eerst na het verven van het model tevoorschijn.

01 03 2020 Trittstufen, sächsisch, alt

Aan vele oude Sakische locomotieven en tenders werden deze trappen aangebouwd. De trappen zijn in messing geprint. Ter vergelijking: de ‘boom’ is 2 x 2 mm.

13 02 2020 De tekeningen van de ketelwagon Schuster & Wilhelmy, zijn gereed! Een prototype is besteld.

07 02 2020 Van de tandradlocomotief T 26 / BR 97.0 worden twee verbeterde prototypen gebouwd. Waar nodig zijn verbeteringen aangebracht. De binneninrichting is nu compleet. De huis heeft alle klinknagels gekregen. De besturingsdrager is nu in messing geprint.

02 02 2020 De tekening van het chassis van de ketelwagon Schuster & Wilhelmy is gereed. De ketel is als proefmodel aangekomen.

02 02 2020 De Saksische rongenwagen van de Lfd. Nr. 462 is gereed. Het model heeft zich bewezen als gemakkelijk te bouwen. Een geringe weathering van de laadbodem zorgt ervoor dat de details goed te zien zijn.

28 01 2020 In 1904 is er door de wagonbouwfabriek Aktien-Gesellschaft für Fabriaktion von Eisenbahn-Material, Görlitz, voor de Firma Schuster & Wilhelmy te Reichenbach een kleine ketelwagon gebouwd. Deze wagon heeft slechts een asafstand van 2,50 m. Een echte wagon uit vroeger tijden dus! Tegenstrijdig is het bouwjaar genoemd in het saksische Wagenverzeichnis. Hier wordt als bouwjaar 1875 aangegeven…….

19 01 2020 De reminrichting van de wagon Laufende Nummer 462 is samengebouwd. Dat is een spannend moment voor het testmodel. Klopt de positie van de remmen ten opzichte van de wielen. Al snel blijkt dat alles zo is als gepland! Nu kan er niets meer misgaan met de samenbouw van de wagon.

Deze rongenwagon is de twee-assige versie van de Lfd. Nr. 459. Deze wagons zijn in de jaren 1906 en 1907 in 322 exemplaren gebouwd. De opbouw is nagenoeg gelijk. Afwijkend ten opzichte van de drie-assige wagon is het raamwerk waar de rongen op rusten. Aan één zijde is deze op het einde toelopend. Deze details zijn in het model omgezet.

Momenteel wordt het proefmodel samengebouwd. Aan de hand daarvan worden tekeningen aangepast voor een beter uiterlijk en een gemakkelijkere samenbouw van de wagon.

Bovendien beschikt het model over een driepunts-lagering. De messing aslagerbruggen en -lagers zijn in messing geprint. De aslagerbruggen zijn voorzien voor 24,0 mm assen (Fleischmann twee-assig).