Nederlandse rongenwagon LWGK

LWGK in Loenen in 2021

Voorbeeld

Tussen 1926 en 1930 hebben de Nederlandse Spoorwegen NS 100 stuks 14 meter lange rongenwagons in dienst gesteld. De wagons werden gebouwd bij Beijnes in Haarlem. In wezen waren deze wagons een voortzetting van de oude bouwwijze. Maar als verbetering was het nu mogelijk de zijwanden in gedeelten af te nemen. De bovenbak was zo opgebouwd uit tien schotten van 40 cm hoog. Als alle schotten en rongen waren uitgenomen, bleef er een platte wagen over, die uitstekend geschikt was voor militaire transporten. De rongen hadden een lengte van maar liefst 2,50 m. Vanaf 1938 zijn de oorspronkelijke rongen, die van boven rechthoekig met bindringen waren, vervangen voor de bekende ronde rongen. De wagons zijn nog in bedrijf geweest tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Verschillende exemplaren zijn nog bewaard gebleven: in het Spoorwegmuseum te Utrecht, bij de MBS (jaren 30 uitvoering), bij de VSM in Loenen en bij de SGB.

chassis bij de MBS in Haaksbergen 2021
opschriften naar voorbeeld spoorwegmuseum Utrecht

Model

Het model is ontworpen aan de hand van een bewaarde tekening en foto’s van de exemplaren te Utrecht, Haaksbergen en Loenen. De opschriften zijn zodanig dat deze drie exemplaren gemaakt kunnen worden in verschillende tijdperken! De wagon heeft driepuntslagering en messing geprinte aslagers. Het getoonde exemplaar heeft de rongen met ronde bovenkanten, maar het is ook mogelijk het model met de oorspronkelijke rechthoekige rongen en bindringen te leveren.

Omvang van de levering

In de bouwset inbegrepen zijn:

– 1 x Opbouw
– 1 x Bodem
– 1 x Set remmen en veerpaketten
– 2 x Aslagers in messing
– 1 x Opschriften voor de tijdperken 2, 3 en 4
– 2 x Weinert rangeertreden
– 2 x Vrachtbriefhouder AW Lingen
– 4 x signaalhouder MMC Crottendorf

In de bouwset niet inbegrepen zijn:

– Messingdraad 0,3 mm
– Modelbaankoppelingen en Symoba korkoppelingscoulissen naar keuze
– Wielen en verende buffers naar keuze