Tandradlocomotief Pruissische T 26/BR 97.0

afbeelding met vriendelijke toestemming Zander-Heba.de, Peter Zander.

Voorbeeld

De Pruisische KPEV bestelde vanaf 1902 in totaal 35 tandradbaanlocomotieven voor de nieuwe tandradbanen die tussen 1904 en 1914 werden gebouwd. Drie ervan werden gebouwd door Maschinenfabrik Esslingen, de andere 32 locomotieven door Borsig in Berlijn. De bouwperiode lag tussen 1902 en 1921. De locomotieven reden op het Abt tandradsysteem. De T 26 kon met vier geladen goederenwagens of zeven twee-assige personenwagens op de tandradbanen rijden. De snelheid op de gedeelten met tandrad was 15 km/u met een treingewicht van 80 ton en 7 km/u met een treingewicht van 230 ton. Geen wonder dat de Pruisische lijnen na de succesvolle proeven op de Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn met adhesielocomotieven geleidelijk aan werden omgebouwd tot gewone spoorlijnen. Na het verschijnen van de T 20 in 1922 werd het lot van de tandradbanen definitief bezegeld. Al in 1923 werden de eerste locomotieven buiten dienst gesteld. 30 locomotieven zijn nog opgenomen in het nummersysteem van de DRG. De laatste locomotieven werden in 1931 buiten gebruik gesteld. Sommige locomotieven bleven nog lange tijd dienst doen in industriële installaties, kolenmijnen, havenspoorwegen of kleine particuliere spoorlijnen.

Mustermodell

Model

Na montage en uitgebreide (succesvolle) proefritten met het voorbeeldmodel worden de tekeningen verbeterd en wordt het model voorzien van meer detail. Op dit moment worden de onderdelen gecombineerd en bestellingen gedaan voor verdere testmodellen. Deze zullen vrij snel beschikbaar zijn. Het doel is om de locomotief als bouwpakket aan te bieden en, als er voldoende vraag naar is, een kleine serie modellen te produceren in versies voor de Epoche 1 en 2 naar uw keuze.

Het model bestaat bijna volledig uit 3D geprinte onderdelen. Zo is het mogelijk om het model tot in detail van het grote voorbeeld na te bouwen. Er is een vrij zicht door de bestuurderscabine, die zoveel mogelijk is voorzien van een interieur. Er is ruimte voor een decoder in het onderste deel van de cabine en onder de kolenkast.

De aandrijving wordt verzorgd door een sterk gereduceerde Faulhaber motor. De tandwielen zijn van Europese makelij. De voorste en achterste kortkoppelings-coulissen zijn van Symoba.

De naloopas is uitgevoerd als een adams-as. Deze is natuurgetrouw in functie weergegeven in de manier waarop hij werkt in het model. De adams-as stuurt de locomotief door de boog. Het model ligt dus rustiger op de baan.

De tandradaandrijving is zo ontworpen dat de locomotief geschikt is voor het rijden op de Fleischmann tandradstaaf. De locomotief kan onder last op een helling van 1:6 rijden.

25 03 2020 Het tweede proefmodel is in grote delen samengebouwd. Het wachten is nog op diverse messing onderdelen voor de detaillering en de besturing en de in nieuwzilver gegoten wielen.

07 02 2020 Van de tandradlocomotief T 26 / BR 97.0 worden twee verbeterde prototypen gebouwd. Waar nodig zijn verbeteringen aangebracht. De binneninrichting is nu compleet. De huis heeft alle klinknagels gekregen. De besturingsdrager is nu in messing geprint.