Pruisische Kolenwagon Ork(u)

Voorbeeld

De industrialisering nam in de tweede helft van de negentiende eeuw een grote vlucht. De behoefte aan steenkool was voor deze industrie van levensbelang. Om deze steenkool vanuit de steenkoolmijnen bij de afnemers te krijgen zijn er door de Pruisische Staatsspoorwegen KPEV vanaf 1883 tot maar liefst 1895 op grote schaal gestandariseerde kolenwagons in bedrijf gesteld. Bij de Deutsche Reichsbahn werden deze wagons tot Ow Karlsruhe. De wagons hebben dienst gedaan tot begin dertiger jaren van de vorige eeuw.

Model

Het model is ontstaan naar tekening van de heer Thomas Hentschel. Ook hier is het model voorzien van in messing geprinte asbruggen en -aslagers. Het model is voorzien van een driepuntslagering. Er zijn drie verschillende modellen te verkrijgen: eenmaal zonder remmershuis en twee modellen met remmershuis. De varianten met remmershuis hebben een verschillende indeling van de boordwanden. Bij deze boordwanden waren de laaddeuren n het midden van de wagon (oorspronkelijke versie) boordwand of in het midden van de boordwand aangebracht.

Omvang van de levering

De bouwset bevat de volgende delen:

  • Opbouw voor de wagon inclusief het chassis.
  • Aslagers en – aslagerbruggen, middelste traptreden in messing.
  • Veerpakketten
  • Bij de wagons met remmershuis de traptreden behorende bij het remmersplatform, remmen en sluitsignaalhouders.
  • Opschriften bij afname van alle delen.

In de bouwset niet inbegrepen zijn:

  • Messingdraad 0,3 mm
  • Buffers, bijvoorbeeld Weinert
  • Wielen met een as van 24,0 mm, bijvoorbeeld Fleischmann of Weinert.
  • Symoba kortkoppelingscoulissen.