Voorbeeld
In het jaar 1903 nam de K.Sächs.Sts.E.B. 2 D-treinwagons met centrale ingang in dienst. Deze rijtuigen werden in 1904 gevolgd door nog drie rijtuigen. Terwijl de 1903 rijtuigen voorzien waren van gasverlichting, werden de 1904 rijtuigen voorzien van een elektrische verlichting, gevoed door accu’s gemonteerd onder het onderstel. Dit waren zeer geavanceerde rijtuigen voor die tijd! Gemeenschappelijk voor alle rijtuigen waren de gekromde langsliggers en de elektrische belleiding die naar de restauratiewagen leidde. Typisch waren ook de lange lamellen voor de ventilatie boven de ramen. De rijtuigen werden gebruikt tussen Myslowitz via Breslau en Dresden naar Leipzig. Na de Eerste Wereldoorlog dan vanaf Katowice. Tegen 1930 waren de centrale ingangen uit alle rijtuigen verwijderd. Eén rijtuig was in dienst bij de DR na de Tweede Wereldoorlog tot het eind van de jaren 1960.
Model
Als model is gekozen voor een der wagons met elektische verlichting uit het bouwjaar 1904. Het model is bijna compleet uit 3D delen gemaakt.
Omvang van de levering:
- Alle benodigde 3D-Teile in SLA en treden in SLA Tough 1500, 3 overgangsbalgen (2 x geopend en 1 x gesloten voor het bedrijf aan het einde van de trein)
- Signaalhouders van Weinert Modellbau
- Treinenloopborden van Beckert-Modellbau
- Opschriften naar keuze voor de tijdperken 1b, 1c, 2a of 2b
Niet tot de levering behoren:
- verende buffers naar keuze
- kortkoppelingscoulissen Symoba
- Draaistellen (Piko ET 53000-02)
- Wielen
- Messingdraad 0,3 mm