Voorbeeld
Vanaf 1898 bouwden de staatsspoorwegen in Saksen 231 tweeassige bagagerijtuigen voor passagierstreinen. Deze wagons werden allemaal gebouwd in de eigen werkplaatsen van het bedrijf in Chemnitz. Het ontwerp was gemodelleerd naar de goederenwagon Lfd. Typische kenmerken zijn de overlangse treden en leuningen over de hele lengte van de wagon. De wagons werden gebruikt voor treinen met veel bagage. In die tijd dienden de wagons ook als verplichte beschermingswagons tussen de trein en de locomotief. Vanaf het begin van de jaren 1920 werden de wagons overbodig en werden ze gedeeltelijk omgebouwd tot normale goederenwagons.
Model
Het model is een afgeleide van de wagon van de Lfd. Nr. 316. Ook deze wagon beschikt over een driepuntslagering en messing aslagers en aslagerbruggen. Om het verven gemakkelijker te maken is het dak een los onderdeel.
Omvang van de levering:
In de bouwset inbegrepen zijn:
- Alle benodigde 3D delen in SLA, Messing en Versatile
- Sluitseinhouders van Weinert Modellbau
- Opschriften naar keuze voor de tijdperken 1b, 1c of 2 zijn verkrijgbaar
In de bouwset niet inbegrepen zijn:
- Verende buffers naar keuze
- Kortkoppelingscoulissen van Symoba
- Wielen naar keuze
- Messingdraad 0,3, 0,5 en 0,6 mm
- Handgreephouders