Saksische Spiritusketelwagon van de Fa. Crone & Hoefer, Dresden

Voorbeeld

In 1910 nam de firma “Löbtauer Spritfabrik Crone und Hoefer”, gevestigd in het stadsdeel Löbtau in Dresden, een tankwagon voor gedistilleerde alcohol in gebruik. Deze wagen, gebouwd door de Waggonfabrik Lindner in Hannover, is bij de K.Sächs.Sts.E.B. geregistreerd als 502 645 P. Dresden Kohlenbahnhof wordt opgegeven als thuisstation. De wagen is gebouwd volgens de beginselen van de zogenoemde ‘Verbandsbauart’, maar heeft nog het oude remsysteem volgens het ontwerp van de toenmalige Duitse Länderbahnen.

Model

Gebaseerd op een foto in het boek “Güterwagen Band 7, Kesselwagen für brennbare Flüssigkeiten” van Stefan Carstens en Harald Westermann, is deze wagen gebouwd op een chassis dat is samengesteld uit twee Sachsenmodelle / Tillig ketelwagons.

De opbouw- en remonderdelen zijn geprint in SLA. De treden en ketelladder zijn geprint in de meer flexibele SLA Tough 1500. Er zijn zijplaten zodat deze wagon kan worden gebouwd in de tijdperken 1 of 2. De opschriften zijn er voor tijdperk 1 als privé-wagon van de firma ‘Löbtauer Spritfabrik Crone und Hoefer’ en voor tijdperk 2 als wagon van de ‘Reichsmonopolverwaltung für Branntwein’.

Omvang van de levering

In de bouwset inbegrepen zijn:

– 1 x Ketel
– 1 x Pomphuis
– 1 x Set remmen volgens Länderbahnbauart
– 2 x Treden
– 1 x Ketelladder
– 1 x Opschriften voor de tijdperken 1 en 2

In de bouwset niet inbegrepen zijn:

– Sachsenmodelle / Tillig Ketelwagonchassis, waarvan er één een remmershuis dient te hebben.
– Messingdraad 0,2 und 0,3 mm
– Modelbaankoppelingen naar keuze
– indien gewenst: wielen en verende buffers naar keuze.