De tandradlocomotief T 26 is nu voorzien van nieuwe wielen. Eindelijk is het gelukt passende wielen te produceren. De wielbanden zijn RVS gedraaid en hebben het RP 25 profiel. De wielsterren zijn in 3D geprint. Deze zijn in de wielbanden gelijmd met 2K lijm. Daarna zijn op de draaibank de asgaten en de gaten voor de koppelstangen geboord.
Eindelijk is het dan mogelijk om aan de Kleinserienmesse in Dresden deel te nemen!
In navolging van de Pruissiche Staatsspoorwegen KPEV stelde ook de Saksische K.Sä.Sts.E.B. vanaf 1907 vierassige bagagerijtuigen in dienst. Later is er nog een verbeterde versie in dienst gebracht met een naar het rijtuigeinde gebrachte dakkoepel, waardoor er een groot laadruim beschikbaar kwam. De rijtuigen hebben dienst gedaan tot 1967. Typische aan de Saksische bagagerijtuigen zijn de hoekige dakkoepels, bij sommige rijtuigen de Hardy-vacuümrem, de zijwanden zonder klinknagels, maar met deklijsten en de typisch Saksische traptreden onder de laaddeuren.
De modellen kunnen worden gebouwd op basis van de Brawa Pruissische bagagerijtuigen. Voor beide versies van de Saksische bagagerijtuigen zijn ombouwsets verkrijgbaar om een model te bouwen naar voorbeeld in de verschillende tijdperken.
Pruisische kolenwagons Ork(u)
Als transportmiddel voor de massa-industrialisering in de tweede helft van de 19e eeuw werden door de KPEV in grote getale open goederenwagons gebouwd. De wagons zijn tot de vroege dertiger jaren van de 20e eeuw in bedrijf geweest. Er zijn drie versies van deze wagon verkrijgbaar: eenmaal zonder remmershuis, een versie met remmershuis en de laaddeuren in het midden van de wagon en een versie met de laaddeuren in het midden van de ladingbak. De wagon beschikt over messing aslagers en aslagerbruggen. Een driepuntslagering is ook hier toegepast. De bouwsets worden geleverd met opschriften voor de tijdperken 1 of 2 naar keuze.
Catalogus als download
Ondertussen is het aantal modellen behoorlijk groot geworden dat het een catalogus rechtvaardigt. Deze is als PDF te downloaden onder ‘Catalogus en Prijslijst’.
Eisenbahn-Magazin: Modell des Jahres
In het Duitse vakblad Eisenbahn Magazin, uitgave 6 zijn de ‘model van het jaar verkiezingen’ gehouden. Daarbij zijn de Saksische VV en de waterstoftransportwagon van de firma Griesheim-Elektron met respectievelijk 1,9 % (plaats 7) en 3,3 % (plaats 9) gekozen.
Saksische draaischemelwagon Hmz
Voor het langhouttransport werden er in de jaren 1909 en 1910 voor rekening van de K.Sä.Sts.E.B. 32 wagons aangeschaft. Alle wagons zijn gebouwd door de Waggonfabrik Görlitz. Ondanks het feit dat er van deze wagons slechts één foto en wat gegevens beschikbaar zijn (Carstens, Band 5, bladzijde 126), is het mogelijk geweest daarmee een wagon getrouw aan het voorbeeld te maken. De typische kenmerken van deze wagons zijn in model omgezet: de gedubbelde langsdragers en de naar binnen gerichte treden. De draaischemel is nog niet voorzien van rollen en de kettingen zijn in het midden van de draaischemel bevestigd. Ook dit model bezit weer een driepuntslagering.
De wagons hebben een chassis van FUD. Uit dit materiaal zijn ook de veerpaketten geprint. De draaischemels, de asbruggen en -lagers en de treden zijn in messing geprint. De wagons worden paarwijze geleverd. Opschriften voor de tijdperken 1 en 2 zijn beschikbaar met verschillende wagonnummers.
16 04 2021 Kleinserienmesse Dresden
De beurs voor kleinserie in Dresden is jammer genoeg uitgevallen. Om toch nog wat in de stemming te blijven is er op bestellingen gedaan in de tijd van 17 april 2021 tot en met 23 april 2021 een korting van 10% op bouwsets en bouwdelen!
C3 Sa 95
Op dezelfde bouwwijze als bij de C3 Sa 91 is het nu mogelijk de C3 Sa 95 te bouwen. Deze wagon heeft duidelijk meer ramen en bood daardoor de reizigers meer comfort als de voorganger. De wagons zijn in een behoorlijk aantal eenheden gebouwd. Enkele zijn in dienst gebleven tot de jaren vijfig van de vorige eeuw. Ook deze wagon is uit een messingetsplaat op een Roco-chassis van een Pruisische drei-assige wagon gebouwd.
T 26 / BR 97.0 update
De tandradloc T 26 / BR 97.0 wordt verbeterd. De nieuwzilver wielen van de locomotief zijn niet zo geworden als bedoeld. Momenteel wordt gewerkt aan andere wielen, die wel de gevraagde kwaliteit tegemoet komen. Voor de liefhebber zijn bouwsets voor de T 26 / BR 97.0 gelijk leverbaar, maar zonder wielen met een aangepaste prijs.
Salon4ü Sa 01(a)
Voor de salonwagen Salon4ü Sa 01(a) zijn vele 3D geprinte delen verkrijgbaar. Alle delen, dus inclusief de reeds verkrijgbare zijwanden vormen een complete uitvoering van deze bijzondere wagon! Het model laat de juiste dak- en kopvorm zien van de Saksische D-trein wagons. Alle onderdelen zijn ook los verkrijgbaar.
In het jaar 1898 heeft de fa. Rommenhöller een vierassige transportwagon voor het transport van vloeibaar koolzuur besteld bij Van der Zypen & Charlier in Keulen-Deutz. De wagon is in dienst gesteld als nummer 7 en in een later nummerschema als nummer 30 dienst gedaan. Opvallend aan de wagon is de korte afstand tussen de draaistellen. In het tijdperk 1 heeft de wagon een dak gehad ter bescherming van de koolzuurhouders tegen de zon.
Het model kan worden geleverd als bouwset of als kant en klaar model in de tijdperken 1 en 2. Ook is het mogelijk het huis wit gespoten met opgedrukte opschriften te leveren!
In 1891 en 1892 hebben de Saksische Staatsspoorwegen K.Sä.Sts.E.B. in totaal 17 drie-assige rijtuigen in dienst gesteld. Uit een messing etsplaat kan de opbouw worden gemaakt, die past op een Roco Pruissisch drie-assig personenrijtuig.
In het jaar 1960 is de in 1917 gebouwde sneeuwploeg van Kirchberg omgebouwd en eenzijdig voorzien van een aanbouw en een nieuwe ploegschaar. Een paar jaar later is er nog een opbouw op geplaatst. Om deze sneeuwploeg na te kunnen bouwen zijn er drie bouwdelen die samen deze toestand van de sneeuwploeg laten vormen. Het basismodel is van de firma Modellbau-Veit.de Voor dit model zijn ook decals verkrijgbaar.
Deze delen zijn te vinden onder de ‘bouwdelen’.
Beurskorting Kleinserienmesse Dresden
Helaas gaat in verband met de huidige Covid-19 situatie de kleinserie-beurs in Dresden niet door. Om toch een beetje in de stemming te blijven geldt voor bestellingen op bouwsets en onderdelen tot en met zondag 8 november 2020 een korting van 10%!
In navolging van de Pruissische KPEV heeft ook de Saksische K.Sä.Sts.E.B. haar eigen grootvolume goederenwagons gebouwd. Deze onderscheidde zich in het Pruissische voorbeeld op behoorlijk veel punten, wat deze wagons een geheel eigen aanzien gaf.
Voor goederenwagons is nu de remrinrichting van het type KKg (Kunze-Knorr-Bremse) beschikbaar
voor het eenvoudiger kunnen opbouwen van de ‘Mathildenwagen’ bestaat het dak nu uit één deel. Het dak is verkrijgbaar met ‘Oberlichtfenster’ en met ‘Kiemenlüfter’. Bovendien zijn ook de bijbehorende gaslantaarns, ontluchtingen en schoornstenen beschikbaar.
Veelal wordt de Piko Saksische XII H2 / BR 38.2-3 als dankbaar object gebruikt voor ombouw naar een beter uitziende locomotief. Deze bouwset omvat delen voor een nieuwe schoorsteen, gaslantaarns, gasketel voor op de tender en nieuwe ketelventielen.
Zo ziet de VV er met een messing chassis uit!
Als bouwdelen zijn beschikbaar gekomen ejectoren en Pruissische en Saksische ketelventile. Bovendien is er voor de VIII V2 een binneninrichting van de cabine beschikbaar.
Tenderfahrwerk / Lokomotivfahrwerk
Nieuw zijn de 3D-geprinte chassis voor locomotieven of tenders. De asafstand kan vrij gekozen worden. Net zoals het aantal assen. Een, twee, drie of vier assen? Het kan allemaal. Alles binnen de technische mogelijkheden natuurlijk! De montage van de wielen wordt veel gemakkelijker gemaakt door de lossen bodem, die met schroeven bevestigd wordt.
Het bovenstaande chassis is bestemd voor een Saksische tender 3T9. Dit chassis is voorzien van een Mashima 1220. Een variant met een Faulhaber 1319 is ook mogelijk!
Waterstof-transportwagen in SLA
Met onmiddelijke ingang wordt de opbouw van de waterstoftransport-wagon van de Chemische Fabrik Griesheim-Elektron in SLA geleverd. De opbouw is dan weliswaar grijs in plaats van doorschijnend/wit, maar de schuurwerkzaamheden zijn niet meer noodzakelijk. Hierbij is het mogelijk geweest de prijs onveranderd te laten!
Ketelwagon Schuster & Wilhelmy
De ketelwagon is gereed en kan per direct worden besteld.
De wagon is voorzien van een driepunts-lagering en messing aslagers voor goede loopeigenschappen
Lfd. Nr. 462 in het grijs
De rongenwagon van de Lfd. Nr. 462 ziet er in de oorspronkelijke kleuren zo uit. Let vooral op de opschriften die hier op de juiste plaats zitten. De modellen die door de industrie worden geleverd hebben bijna allen de Saksische kroon op de verkeerde plaats!
Ketelwagon Schuster & Wilhelmy
Op de ketelwagon zijn de opschriften gedeeltelijk aangebracht. De grote tekst is goed op de wagon gekomen! Dat is dan goed gelukt, wat bij de vele klinknagels, spanbanden en plaatoverlappingen niet zo vanzelfsprekend is.
Het tweede proefmodel is in grote delen samengebouwd. Het wachten is nog op diverse messing onderdelen voor de detaillering en de besturing en op de in nieuwzilver gegoten wielen. De onderdelen vor de detaillering komen van MMC (Modellbahnmanufaktur Crottendorf) en Weinert Modellbau.
Ketelwagen Schuster & Wilhelmy
De Saksische ketelwagon van de firma Schuster & Wilhelmy is ter controle reeds deels samengebouwd. De dreipuntslagering van deze korte wagon functioneert zoals gedacht! Er bestaat een vermoeden dat de ketel rood van het origineel rood is geweest. Het zou ook een midden-grijs kunnen zijn. We weten het gewoon niet. In ieder geval zal de wagon in deze kleurstelling in iedere goederentrein een opvallende verschijning zijn.
Koppelstangen voor Liliput ÖBB 2095
De welbekende Liliput smalspoordiesellocomotief serie 2095 van de ÖBB heeft met de tijd last van brekende kunststof koppelstangen. Deze kunnen nu vervangen worden voor koppelstangen in Frosted Ultra Detail of Metal.
Saksische locomotief-lantaarns
Op vroege foto’s uit het tijdperk I zijn deze hele oude model petroleumlantaarns op Saksische locomotieven te zien.
Omdat voor de sä VV / BR 53.6-7 het verkrijgen van het basismodel van Mabar toch wel enige moeilijkheden oplevert, komt er voor deze locomotief ook een messing chassis. Op de etsplaat zijn ook delen van de besturing van de locomotief te vinden. Cilinderblok, besturingsdragers, lijbanen enkruiskoppen worden als 3D-delen ontwikkeld.
Het zoeken naar passende wielen voor de locomotief heeft nu alle aandacht.
Het is met deze etsplaat zelfs mogelijk een aandrijving in de locomotief en een eenvoudige driepuntslagering te maken!
Update T 26
Voor de T 26 / BR 97.0 komen steeds meer onderdelen binnen. De motoren, Faulhaber 1624 en de omloop zijn binnengekomen. De omloop past naadloos op de SLS delen van de kap en het chassis. Jammer dat de foto de details niet kan laten zien. Deze komen eerst na het verven van het model tevoorschijn.
Trittstufen, sächsisch, alt
Aan vele oude Sakische locomotieven en tenders werden deze trappen aangebouwd. De trappen zijn in messing geprint. Ter vergelijking: de ‘boom’ is 2 x 2 mm.